↑ Επιστροφή σε Εργαστήρια Δεξιοτήτων

2022-2023

Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Νέας Προποντίδας συμμετέχει στο πρόγραμμα υλοποίησης δράσεων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων για το Σχολικό Έτος 2022-23.

Ο κύριος προσανατολισμός των δράσεων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η καλλιέργεια της ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επιδιωκόμενος στόχος είναι η καλλιέργεια και ενίσχυση ήπιων δεξιοτήτων αυτονομίας, επικοινωνίας, ενσυναίσθησης, περιβαλλοντικής συνείδησης, που θα αποτελούν εφόδια ζωής για τον μελλοντικό ενεργό πολίτη.

Το πρόγραμμα των εργαστηρίων δεξιοτήτων θα υλοποιηθεί και από τα επτά τμήματα του

σχολείου μας με ένα υπεύθυνο συντονιστή το δάσκαλο/α που του/της έχει ανατεθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα το μάθημα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων.

Όλα τα τμήματα θα υλοποιούν τον ίδιο θεματικό κύκλο εργαστηρίων σύμφωνα με την προτεινόμενη χρονική ανάπτυξη του ΙΕΠ.

  1. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ –ΕΥ ΖΗΝ

Τμήματα: Προκαταρκτική, Κατώτερη1, Κατώτερη 2, Μέση1, Μέση 2, Ανώτερη1, Ανώτερη 2

Υποθεματική: ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Τίτλος: Πρόληψη από κινδύνους-Φροντίζω τον εαυτό μου

Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος Σχολικών Δεξιοτήτων, από τον θεματικό κύκλο του «Ευ ζην», το σχολείο μας θα εστιάσει συγκεκριμένα στην υποθεματική «Αυτομέριμνα», υλοποιώντας το πρόγραμμα με τίτλο «Πρόληψη από κινδύνους-Φροντίζω τον εαυτό μου». Η επιλογή της ενότητας έγινε με κύριο γνώμονα τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών του σχολείου μας. Η  συγκεκριμένη υποθεματική στοχεύει στην αναγνώριση επικίνδυνων καταστάσεων, στην αξιολόγηση της κατάστασης και στην εύρεση τρόπων αντιμετώπισης ή περιορισμού τους. Συγκεκριμένα, τα εργαστήρια  της κάθε τάξης, είναι διαμορφωμένα, ώστε  να ανταποκρίνονται στις  ανάγκες των μαθητών.

Οι μαθησιακοί στόχοι που τέθηκαν, είναι οι μαθητές:

  • να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες ασφάλειας,
  • να εντοπίζουν και να αποφεύγουν κινδύνους,
  • να αναγνωρίζουν τα διάφορα σήματα κινδύνου,
  • να αποφεύγουν επικίνδυνους χώρους και σημεία,
  • να αξιολογούν την κατάσταση και να ζητάνε βοήθεια.

Οι δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν, αφορούν:

  • δεξιότητες ζωής: α) δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα), β) δεξιότητες διαμεσολάβησης (διαμεσολάβηση, επίλυση συγκρούσεων),
  • δεξιότητες του νου: στρατηγική σκέψη (επίλυση προβλημάτων).

Για την υλοποίηση του προγράμματος θα αξιοποιηθούν διάφορες μέθοδοι διδασκαλίας, τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο. Λόγω της ετερογένειας των μαθητών, κάποιες ενδεικτικές μέθοδοι διδασκαλίας, που θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμες, είναι:

α) μερική-ολική μέθοδος ανάλυσης έργου,

β) ανάλυση έργου με τη χρήση <<καρτών δραστηριοτήτων>> (taskcards),

γ) εξατομικευμένο πρόγραμμα διδασκαλίας,

δ) μέθοδος μίμησης,

ε) καθοδηγούμενη ανακάλυψη.

Το πρόγραμμα θα εμπλουτιστεί με βιωματικές ασκήσεις, διδακτικές επισκέψεις και  εξόδους.

Σε επίπεδο σχολικής μονάδας το πρόγραμμα εστιάζει στην εγκαθίδρυση θετικού σχολικού κλίματος το οποίο αποτελεί κύριο προγνωστικό παράγοντα της συναισθηματικής και ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών  και της αυτοεκτίμησης τους.

Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης: 3/10 – 18/11

 

  1. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ : : ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Τμήματα: Προκαταρκτική, Κατώτερη1, Κατώτερη 2, Μέση1, Μέση 2, Ανώτερη1, Ανώτερη 2

Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Τίτλος: Τα φυτά του τόπου μου

Επαναπροσδιορισμός της σχέσης του ανθρώπου με τα άλλα όντα και τους οργανισμούς της φύσης.

Με κριτήριο ότι η  περιβαλλοντική εκπαίδευση στοχεύει στην παροχή ευκαιριών στο σύνολο της μαθητικής κοινότητας και επικεντρώνεται στη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον, αποφασίστηκε το σχολείο μας να εστιάσει στην υπό θεματική «Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά», του θεματικού κύκλου «Φροντίζω το περιβάλλον», υλοποιώντας το πρόγραμμα «Τα φυτά του τόπου μου». Μέσω του προγράμματος, οι μαθητές θα καταφέρουν να εξοικειωθούν με δεξιότητες ζωής, θα αναπτύξουν τη δημιουργικότητα, θα αναλάβουν πρωτοβουλίες και θα καλλιεργήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες καθώς και την ενσυναίσθηση.

Θα γίνουν, επίσης, προσπάθειες να εργαστούν σε ένα ομαδοσυνεργατικό περιβάλλον, έχοντας ως κίνητρο την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Συγκεκριμένα, τα εργαστήρια  της κάθε τάξης, είναι διαμορφωμένα, ώστε  να ανταποκρίνονται στις  ανάγκες των μαθητών.

Πιο συγκεκριμένα, οι μαθησιακοί στόχοι που τέθηκαν είναι οι εξής:

  • -Να αποκτήσουν γνώσεις για τα φυτά
  • -Να γνωρίσουν την ομορφιά του φυσικού περιβάλλοντος
  • -Να κατανοήσουν τη χρήση των φυτών από τον άνθρωπο και τη σπουδαιότητα τους για την ανθρώπινη ζωή
  • -Να αποκτήσουν γνώσεις για τις απειλές και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα φυτά
  • -Να αντιληφθούν την αναγκαιότητα προστασίας των φυτών

Θα αξιοποιηθούν διάφορες μέθοδοι διδασκαλίας, ατομικού και ομαδικού χαρακτήρα. Διάφορες βιωματικές ασκήσεις, κοινωνικές ιστορίες και επισκέψεις με διδακτικό περιεχόμενο θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμα, δίνοντας στους μαθητές ευκαιρία για μάθηση αλλά και κοινωνική αλληλεπίδραση.

Σε επίπεδο σχολικής μονάδας το πρόγραμμα εστιάζει στην εγκαθίδρυση θετικού σχολικού κλίματος το οποίο αποτελεί κύριο προγνωστικό παράγοντα της συναισθηματικής και ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών και της κοινωνικής τους ένταξης.

Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης: 20/11 – 20/1

 

  1. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-Κοινωνική Συναίσθηση

και Ευθύνη

Τμήματα: Προκαταρκτική, Κατώτερη1, Κατώτερη 2, Μέση1, Μέση 2, Ανώτερη1, Ανώτερη 2

Υποθεματική: . Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Τίτλος: Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι

Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος Σχολικών Δεξιοτήτων από το θεματικό κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ» το σχολείο μας θα εστιάσει στην υποθεματική «Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα» υλοποιώντας το πρόγραμμα με τίτλο «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι» . Η επιλογή της ενότητας έγινε βάσει των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών του σχολείου μας και στοχεύει στην αναγνώριση και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Συγκεκριμένα, μέσα από τα εργαστήρια της κάθε τάξης, που είναι διαμορφωμένα με τρόπο ώστε ν’ ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών, οι μαθησιακοί στόχοι που τέθηκαν είναι οι μαθητές:

  • Να γνωρίσουν τον εαυτό τους
  • Να εντοπίσουν τις ομοιότητες που μας χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο είδος
  • Να εντοπίσουν τις διαφορές ανάμεσα στους ανθρώπους
  • Να αποδεχτούν την αξία της διαφορετικότητας, γιατί οι διαφορές μας κάνουν μοναδικούς
  • Να υιοθετήσουν θετική στάση και συμπεριφορά απέναντι στη διαφορετικότητα
  • Να ανακαλύψουν την ομορφιά της διαφορετικότητας κάθε λαού και να γνωρίσουν κάποια στοιχεία του πολιτισμού τους

Για την υλοποίηση του προγράμματος θα αξιοποιηθούν διάφορες μέθοδοι διδασκαλίας τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο που θα εμπλουτιστεί με βιωματικές ασκήσεις. Ο εκπαιδευτικός θα ενθαρρύνει συνεχώς τους μαθητές και θα στηρίζει την ενεργητική μάθηση μέσω της παρατήρησης ανθρώπων με διαφορετικά χαρακτηριστικά προκειμένου να καταλήξουν σε συμπεράσματα.

Το πρόγραμμα εστιάζει στην εγκαθίδρυση θετικού σχολικού κλίματος για την καλύτερη συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη και προσαρμογή των μαθητών τόσο στο σχολικό όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης: 23/1 – 10/3

 

  1. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.

Τμήματα: Προκαταρκτική, Κατώτερη1, Κατώτερη 2, Μέση1, Μέση 2, Ανώτερη1, Ανώτερη 2

Υποθεματική: Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

Τίτλος: Γνωρίζω τα επαγγέλματα άμεσης δράσης

Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος Σχολικών Δεξιοτήτων, στον θεματικό κύκλο ‘Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία’ τη φετινή σχολική χρονιά το σχολείο μας θα εστιάσει στην υποθεματική «Γνωρίζω τα επαγγέλματα» υλοποιώντας το πρόγραμμα με τίτλο «Γνωρίζω τα επαγγέλματα άμεσης δράσης» (επαγγέλματα ασφαλείας). Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα προσεγγίσουν τα επαγγέλματα του γιατρού, νοσηλευτή, φαρμακοποιού, αστυνομικού, πυροσβέστη, καθαριστή δρόμου προκειμένου να δοθεί έμφαση στην αναγκαιότητά τους για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία κάθε κοινωνίας. Τα εργαστήρια και οι επιμέρους δραστηριότητες, είναι σχεδιασμένα με γνώμονα τις ανάγκες και το γνωστικό προφίλ των μαθητών.

Στόχοι του προγράμματος είναι:

 

  • Να γίνει αρχικά μια ευαισθητοποίηση στις έννοιες του βιοπορισμού και της κοινωνικοσυναισθηματικής ανάγκης του ατόμου για εργασία.
  • Να γνωρίσουν επαγγέλματα άμεσης δράσης – επαγγέλματα ασφαλείας.
  • Να γνωρίσουν τα επαγγέλματα ασφαλείας και τους τρόπους που μπορούν να έρθουν σε άμεση επαφή και επικοινωνία με τους συγκεκριμένους επαγγελματίες (ταύτιση και αναγνώριση υπηρεσιακής στολής, τηλέφωνα άμεσης δράσης) .
  • Έπειτα να μπορέσουν να εντοπίζουν και να παρατηρούν στην καθημερινότητά τους τα συγκεκριμένα επαγγέλματα, γεγονός που θα συμβάλει σε μια πιο ανεξάρτητη ενήλικη ζωή.

Επιπλέον μέσω βιωματικότητας (παρατήρηση σε χώρους εργασίας)     και εξατομικευμένων δραστηριοτήτων οι μαθητές θα εμπλουτίσουν ακόμα περισσότερο το προφορικό και προσληπτικό τους  λεξιλόγιο. Παράλληλα θα ενισχυθεί η κοινωνική τους πρωτοβουλία, το αίσθημα της ομαδικότητας και της συνεργασίας.

Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης: 13/3 – 19/5